محمد صادقمحمد صادق، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 19 روز سن داره

سردار کوچک

کتاب خواندن: چگونه فرزندمان رابه خواندن علاقمند کنیم

1393/11/12 13:33
نویسنده : مامانی
1,486 بازدید
اشتراک گذاری

برایم رفتارش بسیار جالب است

ما باهم زمانهای تقریبا زیادی را به خواندن می گذرانیم

به این شیوه

در جند ماه گذشته: من کتابی را انتخاب می کردیم و اون را روی زانو یا در بغلم می نشاندم و کتابی را با هم ورق می زدیم. من اسم تصاویر که می دید، رنگشان را می گفتم و اگر کتاب دارای داستان ضمنی بود به طور خلاصه برایش تعریف می کردم

در حال حاضر: خودش کتابی را از قفسه کتاب هایش انتخاب میکند و می گوید برایم بخوان. و یا خودش ورق می زند و دنبال عکس مورد علاقه اش می گردد. مثلا در یک کتاب حیوانات، سه گربه وجود دارد که او آنها را پیدا کرده و با لفظ پ غلیظ صدایش می کند. یا قابلمه ای که مادر روی گاز گداشته را در کتاب پیدا می کند و می گوید جیزز

به نظرم کتابها را در ذهن دارد. وقتی کتابی زیر قفسه مانده و چند وقت آن را نخوانده با علاقه بیشتری آن را پیش من می آورد و اصرار می کند که برایش بخوانمش

گاهی که سرم به کار خودم گرم است می آید روی پایم کنار لب تاپ می نیشید و از قفسه کتابهای بالای سرم کتابی را برداشته و ورق می زند و می خواهد برایش بخوانمش.

و شاید مطالعه راهی شده برایش که با من باشد و صدایم را بشنود و در آغوشم بماند. به علاوه که در هنگام حواندن اکثرا عملی نیز همراه می شود: بوسه، غلغلک، تکان دادن دست و پاها، درآوردن صداهای حیوانات و ...

چند نکته:

- خواندن و زمان آن بستگی به ظرفیت کودک دارد. اصراری به خواندن نداشته باشید و کودک را آزاد بگذارید اما زمانی که دارید کتابی را می خوانید برایش خاطره شیرین ایجاد کنید . خواندن را معادل گذراند ن لحظات خوش و ماندگار برایش کنید. این مهمترین عامل در ادامه خواندن است.

- اوایل مهم نیست موقع خواندن الفاظ مشترک و ثابتی را بیان کنید یعنی می توانید هربار داستانی تازه بسازید اما تقریبا از اواخر دوسالگی تا ۴ سالگی بچه ها تمایل دارند داستان ثابتی را بشوند و آن را به خاطر بسپارند در این زمان لطفا دقیقا از روی کتاب بخوانید. کلمات را نشکنید و جملات را کوتاه نکنید. عین کتاب و به صورت کتابی بخوانید. خلاقیتهای خود را بعد از خواندن کتاب و یا با لخن دادن به آنجه می خوانید پیاده کنید.

- از اینکه یک کتاب را بارها و بارها بخوانید خسته نشوید به ها هر بار درک متفاوتی از آن کتاب خواهند داشت و شما با خواندن مکرر فرصت یادگیری بیشتر را به او می دهید.

- کتابهایی که در سال اول تا یک سال و نیمگی(بسته به بچه می تواند سن بالاتری هم باشد) انتخاب می شوند باید شرایط زیر را داشته باشند:

۱. تصاویر ساده، بدون پیچیدگی با رنگهای زنده و اصلی از پدیده ها و اشیا اطراف کودک

۲. کتابها فاقد متن و کاملات تصویری بوده و یا متن اندکی داشته باشد(بچه ها هنوز ظرفیت خواندن محدودی دارند و نیازی به خواندن طولانی مدت نیست)

۳. شعر باید خیال انگیز، ساده دارای مصرع های کوتاه و آهنین باشد.

۴. در هر صفحه یک تصویر و یا تصاویربسیار محدود با مرزهای مشخص قرار داده شود

کتابهای سن های بالاتر

به تدریح بر میزان متن افزوده می شود. سعی کنید از کتابهای استاندار از ناشران معتبر مانند پیدایش، افق، قدیانی، مدرسه، کانون پرورش فکری، محراب قلم، منادی تربیت و ... کتاب تهیه کنید. کتابهای بازاری که در رزونامه فروشی ها عمدتا فروخته می شود استانداردهای محتوایی و ظاهری لازم را ندارند

تصاویر باید واقعی مانند عکس حیوانات، انسانها و .. بوده و با پس زمینه ساده تهیه شود و کم کم تصاویر پیچیده تر شوند. از تصاویر مینیاتوری در کتابهای کودک اجتناب کنید.

می توانید نمونه هایی از کتابهای مناسب را د رادامه مطلب مشاهده نمایید

 

من بلدم حموم کنممن بلدم سلام کنم

مثلا مجموعه کتابهای نخودی ها که انتشارات قدیانی منتشر کرده است. در صفحات کتاب اشعاری در قالب دو بیتی آمده است و هر صفحه یک عکس از یک کودک در حالات مختلف نشان می دهد. پس زمینه صفحات عمدتا سفید یا تک رنگ بوده و از تجربیات روزمره کودک مانند حمام رفتن، شانه کردن مو، غذا خوردن ، گذاشتن کلاه بر سر، رفتن به مهمانی، پوشیدن کفش و .. .سخن می گوید.

محمدصادق وقتی صفحات مربوط به غذاخوردن را می خوانم و کودک اشعار زیر را می گوید با علاقه دهانش را باز کرده و غذا می خورد.

من تونم با قاشقم/ غذا بذارم به دهن/ مامان جونم، گرسنه ام/ غذا بیار برای من

هر یک از کتابها ۱۲۵۰ تومان قیمت داشته و مناسب کودکان نیز هست.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

گلبرگ
3 اسفند 93 18:22
سردارک! دوستت داریم! قول بده یه دفه که پنجشنبه مامانی خواست بیاد کلاس باهاش بیای، سر کلاس یواشی پیشمون بشینی و گوش بدی. باشه؟؟
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سردار کوچک می باشد